Vilniaus modernas

2010 m. birželio 23 d. Valentina paskelbė kategorijose: VILNIUS
Žymos: , ,

Sveiki,

Pastaruoju metu esu labai susižavėjusi moderno stiliaus pastatais. Jau kurį laiką renku Vilniaus moderno stiliaus pastatų nuotraukas. Kadangi nuotraukų turiu jau labai daug, nusprendžiau pasidalinti jomis su visais tinklaraštyje. Šiame įraše įdėsiu tik dalies Vilniaus moderno pastatų nuotraukų. Vėliau įdėsiu kitą nuotraukų dalį. Dalinti vieną temą pasirinkau tik dėl nuotraukų gausos. Pačių moderno pastatų nėra daug, tačiau moderno stilius, mano nuomone, neįmanomas be detalių peržiūros. Štai kodėl šiuose įrašuose bus daug atskirų pastatų detalių. Taipogi, reikėtų paminėti, jog čia dėsiu tik aiškius moderno bruožus turinčių pastatų nuotraukas. Tie pastatai, kurie buvo sukurti moderno laikotarpiu, bet neturi jam būdingų bruožų, į įrašus nepateks 🙂

Studijuodama Vilniaus universitete turėjau architektūros istorijos kursą. Tačiau reikėtų prisipažinti, kad juo metu visi XIX a. pab. – XX a. architektūriniai stiliai manęs nežavėjo. Susižavėjimas modernu atsirado praeitų metų pabaigoje-šiais metais, kai įdėmiau susipažinau su Alfonso Muchos kūryba. Kodėl modernas? Todėl, kad man jis atrodo paslaptingas. Tiesių linijų ir aiškių kampų vengimas atrodo labai plastiškas, kažkiek neįprastas. Pastatų plano asimetrija, netaisyklingos formos ir aiški dinamika palieka vietos vaizduotei.

Šis stilius užsimezgė apie 1893-97 m. Anglijos, Belgijos, Austrijos architektūroje ir dailėje. Lietuvoje modernas pasirodė kaip iš išorės atėjęs reiškinys, kuris turėjo tris centrus: Rusiją, Lenkiją ir Vokietiją. Dėl šios priežasties Lietuvoje reiškėsi tris stiliaus pakraipos – modernas, secesija ir jugendas, kurias visas galima vadinti bendru moderniojo stiliaus arba moderno vardu plačiąja prasme. Svarbiausias moderno principas – kurti naują stilių, atsiriboti nuo istorinių formų bei schemų. Jis nubrėžė ribą tarp Naujųjų ir Naujausiųjų laikų architektūros. Šio stiliaus šalininkai karštai tikėjo galimybe meno pagalba keisti aplinką ir tuo atnaujinti gyvenimą.

Pagrindinis moderno pastatų formų šaltinis – organinis pasaulis. Atmetama visa, kas nereikalinga, paliekama daug tuštumos, kad išryškėtų detalė.

Lietuvą modernas pasiekė pavėluotai – apie 1900 m., ir gyvavo kaip ir visur – iki Pirmojo pasaulinio karo. Dauguma šio stiliaus pastatų yra Vilniuje ir Klaipėdoje.

Šį kartą tiek vaizdų,

Valentina.

Rašydama tekstą rėmiausi:

Lietuvos architektūros istorija nuo XIX a. II-ojo dešimtmečio iki 1918 m. III tomas, Vilnius, 2000.

Komentarai
  1. grumlinas parašė:

    Ooo, Mucha yra JĖGA. Ruošiausi kada čia parašyti apie jį, ale nieko nėra smagiau už atidėtą darbą 😉
    O modernas tikrai yra gražu. Nors pats žodis lygtai reikštų labai jau naujovišką stilių, tai tikrai nėra modernioji architektūra 😉

  2. walentina parašė:

    Tikrai taip, smagiau už atidėtą darbą gali būti tik darbo nebūvimas 🙂

  3. JOlissim parašė:

    Man modernas yra atgaiva, nes tai kaip gamta urbanistikoje.
    Šauniai iliustruotas žurnalas, radau tinkamos informacijos, ačiū!
    Bėje, labai daug ir gražaus moderno išraiškų yra Barselonoje ir jo kūrėjai katalonai A.Gaudí, Guëll, Batlló, Domènech i Montaner, V. Horta. Siūlau pasižiūrėti, labai gera akiai 🙂

    Sėkmės!

  4. Valentina parašė:

    Ačiū už įvertinimą 🙂 O su šių kūrėjų darbais Barselonoje esu gerai susipažinusi. O A. Gaudi aš laikau architektūros guru. nors pati jo kūrinių gyvai nemačiau, tačiau dar neprarandu vilties 🙂

  5. Anonimas parašė:

    Na, nuotraukos tikrai neatspindi tikro grozio moderno kuris yra Vilniuje, okur visa secesija ? juk tiek daug yra secesiniu pastatu, tiesa dauguma ju persimaise.

  6. ST parašė:

    Vilniuje nesakome modernas, bet secesija. Daugiau, dažniau ir įvairiau norėtųsi apie ją paskaitinėti, juk šiek tiek to keistoko ir nostalgiškai mielo stiliaus turime

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.